Badkamer Partnercontent

Drie focuspunten voor de badkamer van 2021

brennwald
Jonas Brennwald, Deputy CEO GROHE

Toen het leven afgelopen maart voor het eerst leek stil te vallen, zag de sanitaire branche, net als zoveel andere sectoren en op quasi alle niveaus, zijn omzet dalen. “Een tijdelijk fenomeen”, blikt Jonas Brennwald, Deputy CEO GROHE, nu terug. Meer nog, de tweede man van het van oorsprong Duitse kranen- en sanitairmerk ziet in het nieuwe normaal bovenal kansen voor zijn sector en bedrijf. “De trend is ingezet: we zullen hier sterker uitkomen”, klinkt het optimistisch.

Gezondheid

Het is een open deur intrappen als we stellen dat gezondheid en hygiëne vandaag hoger op de agenda staan dan ooit. Naast het respecteren van social distancing was handen wassen alvast het belangrijkste voorschrift van de voorbije maanden. Maar ook dat moet veilig kunnen gebeuren. “Het afgelopen jaar zagen we de vraag naar producten die een optimale hygiëne kunnen waarborgen naar ongeziene hoogtes evolueren”, zegt Brennwald. “Die producten, met handenvrije infraroodkranen voorop, zijn allerminst nieuw, maar zien zich door het groeiende bewustzijn vandaag centraal in de aandacht. Al zullen er in de komende maanden wellicht ook nieuwe technologische oplossingen op het toneel verschijnen. Zeker in onze sector belooft de coronacrisis een significante impuls te geven aan innovatie.”

Well-being

Is de vraag naar handenvrije oplossingen vooral in publiek sanitair prioriteit, dan liggen er ook in de private badkamer heel wat kansen te grijpen. “Overal ter wereld moesten mensen plots meer tijd thuis spenderen. Eten, werken, school lopen … alles werd van thuis uit georganiseerd, met alle uitdagingen van dien. Voor veel mensen was dat een incentive om hun woning aan de nieuwe noden aan te passen.”

Rustpunt

Volgens Brennwald heeft de badkamer in deze een speciale status. “Het is de enige ruimte waar men tijdens een lockdown nog echt aan de drukte van het dagelijkse leven kan ontsnappen. Meer dan een louter functionele ruimte wordt het daarom leefruimte, waarin well-being centraal staat en men op zoek gaat naar rust voor lichaam en geest. Daarin wil men vandaag gerust investeren. Denk aan bewuste badrituelen, maar ook extra aandacht voor persoonlijke inrichting en design. Iets waaraan we met onder meer de GROHE Colours Collection tegemoet willen komen.”

badkamer

"Steeds meer zaken in ons leven en onze woning zijn geconnecteerd, en zo kunnen we onder meer onze gezondheid, eetpatroon en levensstijl opvolgen. Tegen 2025 verwachten we dat zowat de helft van de producten smart connected zal zijn, en de badkamer zal daaraan niet ontsnappen. Het mag echter geen kwestie van technologie alleen zijn. We streven niet koste wat het kost naar digitalisering, maar voorzien onze producten van intelligentie daar waar het effectief een meerwaarde oplevert.”

Duurzaamheid

Een van de vlakken waarop digitalisering zo’n meerwaarde kan betekenen, zo laat Brennwald blijken, is duurzaamheid. “In onze branche werken we met een kostbare grondstof: water. Een vraag die we ons altijd moeten stellen, is dan ook hoe we meer kunnen doen met minder. Hoe kunnen we de ervaring optimaliseren, maar tegelijk ook water besparen? De ontwikkeling van waterefficiënte producten en slimme technologie gaan daarbij hand in hand, bijvoorbeeld door de consument toe te laten om via zijn smartphone ook zijn waterverbruik op te volgen.”

GROHE
LEUVENSESTEENWEG 369
1932 ZAVENTEM
02/223.06.60
info@grohe.be
www.grohe.be

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
company corner

GROHE

LEUVENSESTEENWEG 369, ZAVENTEM 1932 Meer info
Baden & douchesKranenBadkamertoebehorenBadkameruitrustingSanitair
Print Magazine

Recente Editie
25 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine