Meer elektrische fietsen verkocht
Traxio blikt terug op Velofollies
Frank Glorieux (Traxio Velo, links) en Filip Rylant (Traxio, centraal in de 3-zits zetel) verzorgden de toelichting vanuit de mobiliteitsfederatie
Mobiliteitsfederatie Traxio - en meer bepaald de specifieke dienst Traxio Velo - vatte tijdens de fietsbeurs Velofollies de situatie van de fietsverkoop van het afgelopen jaar samen. Opvallend was dat er voor het eerst meer elektrische fietsen dan gewone fietsen worden verkocht.
Stabilisatie na coronapiek
Er werden in 2023, na het recordjaar 2022 (bijna 700.000 stuks), ruim 600.000 fietsen verkocht. Daarmee gaat de Belgische fietsenmarkt naar een stabilisatie na de verkoopspiek tijdens de coronaperiode. Het niveau blijft echter wel nog steeds boven dat van de periode voor corona. Het opvallendste feit bij de verkoop is dat met zo'n 51,2% de verkoop van e-bikes voor het eerst boven de verkoop van 'gewone' fietsen uitkwam.

Daarnaast is ook een opmerkelijke vaststelling dat de mountainbike bij de sportieve fietsen in de verdrukking komt. De reden daarvoor ligt bij de immense boom in de verkoop van gravelfietsen de afgelopen tijd.
Ook het functioneel fietsvervoer is in opmars. Bakfietsen – twee- of driewielig – waren al een vertrouwd straatbeeld, maar daar komen ook meer en meer de longtailfietsen bij. Deze fietsen zijn gebaseerd op gewone fietsen, maar werden gebouwd om extra gewicht te kunnen dragen met de extra lange bagagedrager. Naast cargo (boodschappen of post) zijn ook twee kinderzitjes vaak op die extra laadplek terug te vinden.
BIKE RETAIL MARKET REPORT
Tijdens de Traxio-persconferentie kwam ook Lars Maebe van BrightWolves zijn rapport over de Belgische fietsretailmarkt bespreken; een markt die in 2022 goed was voor 440 miljoen euro. Hij kon constateren dat de grote spelers groter worden en dat de groei zich voornamelijk in Vlaanderen afspeelt. Het zwaartepunt van de verdeling van de inkomsten in de Belgische fietsenretail ligt voornamelijk bij de verkoop van nieuwe fietsen. Service weegt iets minder zwaar, en accessoires vormen een nog kleiner aandeel. Bij kleinere retail ligt het belang van de service wel nog iets hoger. Zij maken op dat vlak het verschil en moeten zich steeds meer specialiseren.
Marktprognose
Traxio organiseerde in november 2023 ook een representatief marktonderzoek bij 2.000 Belgische respondenten om te polsen naar hun aankoopintentie van een nieuwe of tweedehandse fiets. Daaruit blijkt dat de aankoopbereidheid zeer hoog is.
Filip Rylant (Traxio): "Bijna de helft (47%) van de respondenten antwoordt met een overtuigende ‘ja’ terwijl 18% nog twijfelt. Dat is veelbelovend op zowel korte als langere termijn: 39% plant de aankoop binnen de twee jaar, 43% binnen een tijdshorizon van 2 tot 5 jaar en 17% binnen 5 jaar of meer. Daarbij gaat het vooral om e-bikes (46% louter e-bikes + 18% zowel mechanische als elektrische fietsen)."
Daarnaast polste de mobiliteitsfederatie ook naar de aankoopkanalen. "De fietshandel (43%) en sportwinkels (29%) zijn de uitverkoren weg voor de aankoop van een nieuwe fiets. Echter loopt de consument nog niet warm voor tweedehands fietsen, in tegenstelling tot onze noorderburen waar de aankoop van occasiefietsen wel al is ingeburgerd.”
