Uniform veiligheidskader primordiaal bij wegenwerken
Veiligheidsmaatregelen dienen gedetailleerd omschreven te worden in de bestekken

De Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) en de Vlaamse wegenbouwers (Vlawebo) dringen al langer aan op overleg rond de veiligheidsvoorschriften en -maatregelen bij wegenwerken. Om de veiligheid van wegenwerkers optimaal te garanderen is immers de versterkte medewerking van de overheid als opdrachtgever vereist. Extra voorschriften in de bestekken en het systematisch inzetten van nieuwe technologieën om handhaving te voorzien, zijn hoognodig. De bouw voert al langer campagne voor meer veiligheid op werven. Ook dit voorjaar maakt de Confederatie Bouw er prioriteit nummer één van. Naast het sensibiliseren van haar leden-bouwbedrijven is het ook nodig de opdrachtgevers er nauw bij te betrekken. Een globale veiligheidsaanpak is immers slechts mogelijk met de medewerking van opdrachtgevers en van handhavers zoals politie. Wegenwerken vinden vaak ’s nachts plaats om hinder voor doorgaand verkeer zo miniem mogelijk te houden. Hoewel vlot doorgaand verkeer van tel is, dient niet het minst de veiligheid van de wegenwerkers gegarandeerd te worden. Daarom wil VCB het veiligheidskader met de overheid herbekijken. Daarbij is het vrijwaren van de werkzone en het uitzetten van een toereikende veiligheidsperimeter essentieel, alsook meer signalisatie, het inschakelen van mobiele trajectcontrole, handhaving door de politie en het belang van extra botsabsorbeerders. Aangezien een uniform veiligheidskader primordiaal is bij alle wegenwerken, dienen veiligheidsmaatregelen versterkt en gedetailleerd omschreven te worden in de bestekken. De wegenwerkbedrijven talmen intussen niet en hebben zelf initiatieven genomen om de veiligheid van hun personeel te vrijwaren.