32% van de particuliere klanten wil opnieuw auto's kopen
showroom blijft voor 24% van de klanten het belangrijkste kanaal
Voor de vierde maal op rij organiseerde Traxio in november een representatief marktonderzoek bij 2.000 Belgische consumenten naar hun aankoopintenties van een nieuwe of tweedehandse wagen. Nu we geleidelijk de 'perfecte storm' van het coronavirus, de lange levertijden en de inflatieboost achter ons laten, blijkt dat 32% van de ondervraagde particuliere klanten - eindelijk - weer een nieuwe wagen wil kopen.

Stijgende aankoopintentie
Dit is een stijging met 12% ten opzichte van vorig jaar en een verdubbeling ten opzichte van 2022. Bovendien geeft 20% aan van plan te zijn om in 2024 een occasiewagen te kopen, een stijging met 5% ten opzichte van 2023 en ook hier een verdubbeling ten opzichte van 2022. Ondanks de digitale revolutie blijft een fysiek bezoek aan de showroom voor 24% van de respondenten het belangrijkste informatie- en shoppingkanaal.
Opvallend is dat de intentie om een wagen te kopen dit jaar gelijk loopt tussen de verschillende regio's. Vorig jaar lag die nog een pak lager voor de Vlamingen, maar nu scoren ze quasi gelijk met de Waalse en Brusselse respondenten (32% versus 33% voor de nieuwe wagens, 20% voor de tweedehandswagens).

Voor de aankoop van een nieuwe wagen zien we een positieve kentering bij de leeftijdscategorie van de 65+'ers want zij stappen voor 2024 opnieuw in de race naar een nieuwe wagen (stijging van 4% naar 27%). Ook bij jongeren is er een aanzienlijke stijging te zien – zij steken de andere leeftijdsgroepen voorbij.
De groep van 50-64-jarigen daarentegen toont nauwelijks interesse in een tweedehandsauto, maar de groep van 18 tot 49 jaar duidelijk wel, merkelijk meer dan vorig jaar overigens. Het lijkt erop dat consumenten van alle leeftijdsgroepen nu openstaan voor zowel nieuwe als voor tweedehands auto's.

Fysiek showroombezoek opnieuw aantrekkelijk
Het effect van corona ligt duidelijk achter ons, want het aantal respondenten dat enkel de fysieke showroom wil bezoeken, is bijna verdubbeld ten opzichte van twee jaar geleden: van 12% naar 24%. Alleen de ouderen haken hierbij af. Het aandeel van de uitsluitend digitale showroombezoekers is gestegen naar 13% (bijna een verdubbeling op 2 jaar tijd), de hybride bezoekers klommen stevig naar 24%. Het lijkt er dus op dat de maanden januari en februari met hun 'saloncondities' dit jaar veel volk op de been kunnen brengen.
Een showroombezoek is belangrijk tijdens de verschillende fasen van de aankoop van een nieuwe wagen, vooral tijdens de beginfase (48%). Een showroombezoek in de beslissingsfase wordt minder belangrijk – een duidelijke tendens over de jaren heen – en bij de bestelbon wil nog minder dan een kwart aanwezig zijn. Het belang van de twee eerste fasen blijft dus doorslaggevend.


